Lav kunnskap om nødnett
Forvirring og kunnskapsløshet gir Nødnett ufortjent dårlig rykte. Et løpende samarbeid mellom utbygger, brukere og underleverandører sikrer kontinuerlige kvalitetsforbedringer.
I de senere årene har det vært mange som har ment mye om Nødnett i mediene. Flere av disse oppslagene bærer preg av manglende kunnskap rundt hva Nødnett faktisk er. Fagansvarlig for evaluering og analyse i Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK), Marianne Storrøsten, opplyser at Nødnett tross alt ikke brukes av folk flest, men primært av brannvesen, politi og helsetjenesten. – Men når feiloppfatningene florerer kan resultatet fort bli at det tas viktige beslutninger som påvirker oss alle basert på dårlig faktagrunnlag. I tillegg kan det føre til at aktører som bør bruke Nødnett ikke blir med. Dette kan fort gå ut over evnen til å takle store kriser og mindre, mer hverdagslige utfordringer, sier Storrøsten.
MANGLER KUNNSKAP Undersøkelser DNK har gjennomført viser at kun to av tre har hørt om Nødnett. Rundt en av fire av dem som svarer at de har hørt om Nødnett, mener det handler om nødnumrene 110, 112 og 113. En av fem svarer, som riktig er, at Nødnett er et samband for politi, brann og helse. Fire av ti respondenter i Nord-Norge mener Nødnett er bygd ut der, selv om det ikke vil bli en realitet før mot utgangen av 2015.
TROR NØDNETT HAR DÅRLIG DEKNING De spurte ble bedt om å ta stilling til påstanden “Nødnett har god dekning der folk bor og ferdes”. Av dem som har hørt om Nødnett er bare to av ti personer enig i påstanden, mens fire av ti er uenige. Tre av ti er enig i påstanden “Nødnett har vanligvis dekning innendørs”, mens tre av ti er uenige. – Det at så få vet hva Nødnett er har gitt en god del rare utslag. Blant annet har vi sett oppslag i mediene om at togtrafikken i hele landet hadde stoppet opp som følge av at “nødnett for tog var nede”, selv om togstansen var forårsaket av et helt annet nett – telenettet for togfremføring. Vi har også sett oppslag om at Nødnett ikke virker når det i virkeligheten har vært vanskelig å ringe nødnumrene 110, 112 og 113. Det er ikke tvil om at folk påvirkes av medias manglende kunnskaper og feilinformasjon, sier Marianne Storrøsten.