Svindel og misbruk av telefonnummer florerer

Nasjonal kommunikasjonsmulighet (Nkom) har i lengre tid arbeidet sammen med mobilselskaper for å redusere antall svindelforsøk. Både Telenor, Telia, Ice og andre aktører har innført filtrering i nettet som gir svært gode resultater.
-Tiltakene stopper over en million svindelforsøk hver måned, så det er all grunn til å berømme mobiloperatørene for deres arbeid for å beskytte egne og andres kunder, sier seniorrådgiver Johannes Myhre Vallesverd i Nkom.
Norge er et av de første landene i Europa som regulerte teleselskapenes plikt til å sperre spoofede samtaler. Til tross for at mange svindelforsøk stoppes er det fremdeles en del som slipper gjennom og som rammer norske brukere. Flere tiltak er derfor på trappene.
– Svindlerne ser etter nye muligheter, og når det har blitt vanskeligere å nå gjennom på mobilnettet flyttes spoofingen over på fasttelefonummerering, foreller Vallesverd.
- Nkom jobber for at det skal være trygt å bruke elektronisk kommunikasjon, og vi er derfor glade for at bransjen nå sperrer anrop fra utlandet som har norske fastnettnummer.
- Begrepet spoofing kan oversettes med lureri eller forledning. I ekomverden brukes begrepet om illegitim manipulering av telefonnummer. Formålet med manipuleringen er å få anropet til å se ut som det kommer fra et ukjent nummer eller en nummerserie du stoler på.
Foto: Pixabay