Forsvarsbudsjettet 2026 – en reell vekst eller…?

Norsk TotalForsvarsForum (NTF) har sett på forslaget, og spesielt den delen som berører Heimevernet. Selv om budsjettet totalt sett er økt med 55 milliarder fra 2025, må vi fra vår side helt ærlig få si at vi ikke er spesielt beroliget av hva vi ser.

Tallmessig er den totale budsjettrammen foreslått økt fra ca. 125 til ca. 180 milliarder fra 2025 til 2026. Det er altså en økning på 55 milliarder, noe som tilsynelatende kan virke som et stort løft. Nå synes det også som økt støtte til Ukraina ligger inne i disse tallene. Støtte her er viktig og må følges opp, men hva betyr det for det øvrige budsjettet – både med tanke på investeringer, opprustning, drift og understøttelse av aktiviteter?

Styrkes vår kampevne, eller står vi mer eller mindre på stedet hvil? Følges intensjonen i langtidsplanen med å styrke vår kampkraft, eller er det antall kroner som skal styre utviklingen?

NTF har i sine program fremhevet støtte til Forsvaret generelt og Heimevernet spesielt. Vi har derfor sett litt nærmere på HV:

I budsjettet er det foreslått ca. 2,2 milliarder til Heimevernet. Av et totalt budsjett på ca. 180 milliarder utgjør dette da andelen til HV ca. 1,2 prosent. Da må vi kunne stille oss spørsmål om noen av HV sine oppgaver: Territorielt forsvar, sikring av kritisk infrastruktur, koordinere og ivareta sivilt-militært samarbeid, beskytte innbyggerne innenfor sitt heimevernsdistrikt; altså utgjøre vårt førstelinjeforsvar.

Forsvarsbudsjettet avsetter 1,2 prosent til dette. Da skal HV rustes opp, antall soldater skal økes, personlig bekledning og utrustning, forhåpentligvis inkludert verneutstyr som vester skal anskaffes, kompetanse gjennom kurs og opplæring ivaretas, samtidig som treningsnivået skal opprettholdes.

Det er mye som skal dekkes av lite. Da er det også et spørsmål som må stilles – hva med økte driftskostnader? Nå som pris på leie av kjøretøy, drivstoff, matvarer til forpleining, tilgang og pris på ammunisjon har steget betraktelig på grunn av den generelle prisstigningen, hva blir da den reelle veksten og hva betyr det for effektiv styrking av kampevnen?

Det er vanskelig å finne konkrete tall i budsjettforslaget, så her er flere spørsmål enn svar.

NTF håper imidlertid at prosessen framover – til budsjettet er godkjent – kan bidra til at vi virkelig ser en styrking i vår forsvarsevne og at langtidsplanen følges opp på en måte som gir operativitet og kampkraft, og ikke bare blir en talleksersis.

Av: Kåre-Ludwig Jørgensen

Les hele Infobrev nr 10 2025

Nasjonal åpning av Egenberedskapsuka mandag 27. oktober

Vi håper mange får med seg det spennende programmet, og at dere vil dele det i egen organisasjon og/eller invitere til egne arrangementer.
Program:
  • Åpning av Egenberedskapsuka ved DSBs direktør Elisabeth Aarsæther.
  • Beredskap er lagbygging av ulike kompetanse. Statsforvalter Else-May Botten i samtale med representanter fra frivillighet, næringsliv, kommune og Sivilforsvaret.
  • Ungdommen nå til dags! DSB-sjefen diskuterer beredskap med Heine Pedersen (leder) og Sebastian Johnsen (nestleder) fra Molde ungdomsråd.
  • Egenberedskap i fellesskapet. Forsker Nina Heidenstrøm om hvordan kommunene kan bruke sosiale nettverk for å styrke beredskapen.

Sendingen strømmes her: https://live.mediaflow.com/70IBCSKSJ5

DSB på Instagram! 
For å nå ut til flere, særlig de yngre målgruppene, har DSB opprettet en Instagram-konto. Instagram vil bli brukt til å formidle råd om egenberedskap, i tillegg til innhold fra andre kampanjer DSB har. Under egenberedskapsuka 2025, vil plattformen være en viktig kanal for å spre årets kampanjemateriell. Følg dem her: @dsb_norge 

Lenke til materiell 2025  

«Hva har du i din digitale beredskapskasse?»

Den nasjonale sikkerhetsmåneden er en årlig kampanje for å fremme digital sikkerhet over hele Europa. I oktober går bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner sammen for å øke bevisstheten og styrke beredskapen mot digitale trusler.

Kampanjen gir ledere, ansatte og privatpersoner konkrete verktøy for å beskytte sine digitale verdier gjennom foredrag, arrangementer og kampanjer.

Årets tematikk: Digital beredskap

For mange virksomheter er digital infrastruktur blitt kritisk for både drift og sikkerhet. Men hvor godt forberedt er vi på digitale trusler, angrep og systemfeil? Digital beredskap handler ikke bare om IT-sikkerhet, men om hele verdikjeden – fra ansatte og leverandører til systemer og kritisk informasjon.

En god sikkerhetskultur

Digital sikkerhet er selvsagt et tema som Norsk TotalforsvarsForum (NTF) jevnlig har på dagsorden; på våre konferanser, i informasjonsbrevene og i «Trygge samfunn». I NTFs temamagasin «Egenberedskap – hva når?» uttalte daglig leder i NorSIS Eivind Reiner-Holm blant annet: – En god sikkerhetskultur må bygges på samme måte som en god bedriftskultur. Hvordan står det til med vaner, holdninger, kunnskap og adferd på det digitale området med tanke på å sikre disse verdiene, var ett av spørsmålene han stilte i intervjuet i forbindelse med fjorårets sikkerhetsmåned.

Hele artikkelen kan leses i Infobrev nr. 9 2025